Katedra Analizy Rynku i Badań Marketingowych wywodzi się z Zakładu Analizy Rynku utworzonego w 1974 roku w ramach Instytutu Ekonomiki Obrotu Towarowego. Jego zalążkiem był Zakład Badań Rynkowych "Społem", który funkcjonował w latach 1967 - 1981 jako placówka powołana do doskonalenia systemu badań rynkowych w pionie spółdzielczości spożywców w Polsce. Zakład ten stanowi rozległą bazę empiryczną do różnego rodzaju analiz i współpracował ściśle z naukowym zapleczem Zakładu Analizy Rynku. W tym czasie powstało wiele cennych opracowań, które do dziś są wykorzystywane w procesie dydaktycznym.
Głównym profilem badawczym Zakładu do roku 1985 były zagadnienia analizy równowagi i stabilności rynku, które zostały zakończone zbudowaniem systemowego modelu rynku uwzględniającego mechanizmy regulacji i sterowania o charakterze cybernetycznym.
Równolegle z rozwojem koncepcji systemowych rozwijano metodologię badań marketingowych, której sprzyjała ogólna atmosfera orientacji rynkowej. W tym czasie Zakład był już przygotowany do otwarcia drugiego, obok analizy rynku, nurtu badawczego - badań marketingowych. W ten sposób zarysował się nowy profil badawczy, któremu odpowiada obecna nazwa Katedry Analizy Rynku i Badań Marketingowych.
Katedra prowadzi zajęcia na kierunkach studiów: zarządzanie, informatyka i ekonometria i ekonomia realizując zajęcia dydaktyczne z przedmiotów kierunkowych, specjalnościowych i przedmiotów do wyboru w języku polskim i angielskim.
Przedmioty kierunkowe:
- badania rynkowe i marketingowe,
- badania marketingowe,
- metodologia badań ekonomicznych.
Przedmioty specjalnościowe:
- międzynarodowe badania marketingowe,
- badania marketingowe w turystyce.
Przedmioty do wyboru:
- analiza rynków finansowych,
- zachowania gospodarstw domowych na rynku finansowym,
- modelowanie strukturalne,
- metody ilościowe w gospodarce i administracji publicznej.
Przedmioty w języku angielskim
- International Marketing Research
Główny wysiłek badawczy Katedry obejmuje analizę rynków branżowych (rynek finansowy, rynek sztuki), zastosowanie wielokierunkowych analiz w badaniach rynkowych i marketingowych orientowanych na wykorzystanie programów komputerowych. Na szczególne podkreślenie zasługują wielowymiarowe analizy segmentacji rynku i pozycjonowania produktów z uwzględnieniem map percepcji, zastosowania modeli strukturalnych do identyfikacji ukrytych cech produktów, wykorzystania drzew klasyfikacyjnych do dyskryminacji cech i obiektów rynkowych, metodologiczne zagadnienia pomiaru jakości produktu i wartości dla konsumenta itp. W tym zakresie Katedra współpracuje ściśle z firmą StatSoft Polska S.A. dystrybutorem znanego programu statystycznego STATISTICA.